Bring

Denne helgen har Siri vært i Trondheim og spilt bring kvalik. Bring er en landsdekkende håndball serie som går gjennom hele sesongen. Laget hennes ble direkte kvalifisert og er nå klare for bring. men hva gjorde laget hennes til det beste laget? dette har treneren svart på.

Det er ikke bare håndballtrening som er viktig for får vinne kamper, søvn og kosthold er en del av det å prestere på topp på banen. Som trener for Nit-Hak håndballjentene så er der viktig å hjelpe 15-16 åringene med å gjøre riktige valg her. Her er noen tips for å bli en bedre håndballspiller:

Før trening er det viktig at karbohydratlagrene er fylt opp. Og middag noen timer før trening er viktig, men ikke så nære at man får vondt i magen (dette er individuelt). Her bør man følge tallerkenmodellen med 1/3 kjøtt, 1/3 ris/potet/spagetti og 1/3 grønnsaker/salat. Da er du dekket med både karbohydrater, fett og proteiner, som alle er energi for at kroppen skal prestere.

Under trening er det viktig å drikke en del. Når man mister 1% væske vil dette redusere utøverens kapastitet med 10%. Som regel er det alltid greit med vann til trening, men ved harde økter eller økter som varer over 60-90 min er det greit med sportsdrikke. Dette for å fylle opp karbohydratlagrene igjen. Det er også saltrt i drikken, og dette er med på å holde væske i kroppen. Vann holder mer en. Nok for en "vanlig håndballøkt"

Innen 15-20 min etter trening må man få i seg raske karbohydrater for å fylle opp karbohydratlagrene igjen. Sjokolademelk, banan, yoghurt og smoothie er her hode alternativer. I sjokolademelk finner man både proteiner og karbohydrater. Proteiner er viktig for å bygge muskler. I banan og smoothie får man også i seg vitaminer.

Når man kommer hjem er det lurt med et kveldsmåltid. Eks. Brødskiver.

Restitusjon og søvn er også en viktig bit. Desto mer trening, desto viktigere med søvn. En ung idrettsutøver bør sove minst 9 timer for å bli restituert fra forrige økt, ha overskudd til neste trening, skolearbeid og venner. Med for lite søvn vil det føre til at enkelte av aktivitetene blir et ork, og man gjør det bare halvveis.

Kort oppsummering: Trening er ikke alt for å bli god, kosthold og restitusjon spiller også inn

Hilsen håndballtreneren

'May the forse be with you'

 



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kladdene

kladdene

16, Agdenes

Kategorier

Arkiv

hits